Κέντρο Αρχαιομουσικολογίας

Αρχική » Έρευνα » Οργανολογική μελέτη και ανακατασκευή των μουσικών ευρημάτων (χέλυς-αυλός-άρπα) από τον «Τάφο του Ποιητή» στη Δάφνη Αττικής

Οργανολογική μελέτη και ανακατασκευή των μουσικών ευρημάτων (χέλυς-αυλός-άρπα) από τον «Τάφο του Ποιητή» στη Δάφνη Αττικής

Latsis_Logo

ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΩΝ ΜΕΛΕΤΩΝ 2013


Στέλιος Ψαρουδάκης, Μόνιμος Επίκουρος Καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής, Τμήμα Μουσικών Σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών
Χρήστος Τερζής, Αρχαιομουσικολόγος, Διδάκτωρ του Πανεπιστημίου Αθηνών, Ανεξάρτητος Ερευνητής


Η όλη μελέτη της ανακατασκευής και ανίχνευσης της λειτουργίας των τριών οργάνων της Δάφνης χωρίστηκε σε επί μέρους δράσεις: α) τη μελέτη των ευρημάτων (μέτρηση, φωτογράφιση, μικροσκοπική εξέταση) στο Μουσείο του Πειραιά και του Αρχείου της ανασκαφής στο Εθνικό Μουσείο· β) τη συγκριτική μελέτη όλων των ανάλογων σωζόμενων ευρημάτων (λύρες, αυλοί)· γ) τη μελέτη της αρχαίας γραμματείας και εικονογραφίας για τη συγκέντρωση οργανολογικών στοιχείων (ιδίως την εικονογραφία του τριγώνου)· δ) τη μελέτη της σχετικής διεθνούς επιστημονικής βιβλιογραφίας· ε) την αγορά εργαλείων και υλικών για την ανακατασκευή των οργάνων· στ) τον πειραματισμό με τα ομοιώματα για την ανίχνευση του κουρδίσματος και της τεχνικής παιξίματός τους· ζ) τη συγγραφή δοκιμίων για κάθε όργανο ξεχωριστά, με αναλυτική περιγραφή της ερευνητικής πορείας και των πορισμάτων· η) την ένταξη των οργάνων στα τρέχοντα εκπαιδευτικά μας προγράμματα για τους μαθητές των δημοτικών, γυμνασίων και λυκείων της χώρας.

Η παρούσα έρευνα διεξήχθη σε έξι ‘μέτωπα’:

  • την επιτόπια μελέτη των αρχαίων μουσικών οργάνων στο Αρχαιολογικό Μουσείο του Πειραιά
  • τη μελέτη του Αρχείου της ανασκαφής που φυλάσσεται στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο
  • τη μελέτη άλλων παρόμοιων ευρημάτων, δημοσιευμένων ήδη ή αδημοσίευτων αλλά μελετημένων από εμάς: αυλοί Πύδνας, Ακάνθου, Ποσειδωνίας, Βερολίνου, Λούβρου, Κοπεγχάγης, Έλγιν· λύρες Αχαρνικής Πύλης, Βασσών, Αμβρακίας, Λευκάδας, Εφέσου, Ποσειδωνίας, Τάραντος (τρεις), Μεταποντίου, Επιζευφηρίων Λοκρών (τέσσερις), Lecce, Έλγιν
  • τη συγκέντρωση, μελέτη και συνεκτίμηση των σχετικών αρχαίων φιλολογικών και εικονογραφικών μαρτυριών
  • τη μελέτη της σχετικής διεθνούς επιστημονικής βιβλιογραφίας
  • την κατασκευή αντιγράφων των οργάνων στο εργαστήριο, που συστάθηκε με την τρέχουσα χορηγεία του Ιδρύματος Ι. Λάτση. Προμηθευτήκαμε τα απαραίτητα εργαλεία και υλικά. Στον τομέα αυτόν, έγιναν αρχικά πειραματισμοί πάνω σε δοκίμια, πριν ξεκινήσει η κατασκευή του τελικού προϊόντος.

Ακολουθούν στους παρακάτω συνδέσμους οι μελέτες για τα τρία μουσικά όργανα του τάφου του Μουσικού από τη Δάφνη της Αττικής:

Η χέλυς της Δάφνης: οργανολογική μελέτη και ανακατασκευή

Ο αυλός της Δάφνης: οργανολογική  μελέτη και ανακατασκευή

Το τρίγωνο της Δάφνης: οργανολογική μελέτη και ανακατασκευή



Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s

Αρέσει σε %d bloggers: