Κέντρο Αρχαιομουσικολογίας

Αρχείο αναρτήσεων του Κέντρου

Προσεχώς

Δεν βρέθηκαν events για το άμεσο μέλλον

Αρχείο

intruments

Το Έργο “ΕΡΜΗΣ – ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ: ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΑΝΑΚΑΤΑΣΚΕΥΗ ΚΑΙ ΧΡΗΣΗ ΑΡΧΑΙΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΜΟΥΣΙΚΩΝ ΟΡΓΑΝΩΝ» διεξάγεται στο Εργαστήριο Φωνής και Προσβασιμότητας του Τμήματος Πληροφορικής και Επικοινωνιών του ΕΚΠΑ με επιστημονικό υπεύθυνο τον Αν. Καθηγητή Γεώργιο Κουρουπέτρογλου και υλοποιείται σε συνεργασία με το Εργαστήριο Μουσικής Ακουστικής και Τεχνολογίας του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ. Παράλληλα, υποστηρίζεται ερευνητικά αλλά και παρέχει εκπαιδευτικό υλικό και τεχνογνωσία στις εκπαιδευτικές δράσεις του Προγράμματος «Ελληνική Γραφή και Μουσική της Αρχαιότητας» του Τμήματος Φιλολογίας του ΕΚΠΑ. Κύριος σκοπός του Προγράμματος είναι η μελέτη και ανάδειξη των αρχαίων ελληνικών μουσικών οργάνων στην Ελλάδα και το εξωτερικό και η αξιοποίησή τους τόσο κατά την ανασύνθεση του αρχαίου ελληνικού ήχου, όσο και στη σύγχρονη μουσική δημιουργία, μέσα από:

Α. τη θεωρητική εκπαίδευση και πρακτική κατάρτιση 12 νέων (κατά προτίμηση) πτυχιούχων στην πειραματική ανακατασκευή επιστημονικά τεκμηριωμένων και λειτουργικών αντιγράφων μουσικών οργάνων συνολικής διάρκειας 4 εξαμήνων. Προκήρυξη / Έντυπο Αίτησης (Αιτήσεις δεκτές έως 25 Σεπτεμβρίου 2016 [Νέα ημερομηνία]). Επικοινωνία: hermes@di.uoa.gr

Β. την πρακτική εκπαίδευση 40 νέων μουσικών στη χρήση των δύο σημαντικότερων τύπων μουσικών οργάνων της ελληνικής αρχαιότητας, του αυλού και της λύρας, διάρκειας 2 εξαμήνων.

Το εκπαιδευτικό πρόγραμμα σχεδιάζεται και υλοποιείται από τον Χρήστο Τερζή, μεταδιδακτορικό ερευνητή του Πανεπιστημίου Αθηνών στο αντικείμενο της Αρχαιομουσικολογίας.


Το έργο ΕΡΜΗΣ έχει τεθεί υπό την Αιγίδα του Υπουργείου Παιδείας Έρευνας και Θρησκευμάτων.

yppaideias


Η χρηματοδότηση του έργου για τα έτη 2016-18 (εργαστηριακός εξοπλισμός, αναλώσιμα, αναγκαία υλικά και δίδακτρα φοίτησης) καλύπτεται εξ ολοκλήρου με την υποστήριξη του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.Print


Ο ΕΡΜΗΣ στο Facebook: https://www.facebook.com/HermesMAP/


1. Ανοιχτό μάθημα

ΣΕΜΙΝΑΡΙΑ ΕΝΗΛΙΚΩΝ

hrakleidwn

Χειμώνας 2015
Παρασκευή, 16 Ιανουαρίου 2015 – Παρασκευή, 13 Φεβρουαρίου 2015

Εισηγητής: Χρήστος Τερζής

Εναρκτήρια ομιλία: Παρασκευή 16 Ιανουαρίου 2015, 18:30 (Είσοδος ελεύθερη)        
Αρχαιοελληνικός ήχος: Από τη διεπιστημονική ανάλυση των ευρημάτων στην έντεχνη ανασύνθεση

Το εγχείρημα της ανασύνθεσης του αρχαιοελληνικού ήχου βρίσκεται σήμερα στο επίκεντρο του επιστημονικού ενδιαφέροντος. Μέσα από την εικονογραφία, την αρχαία ελληνική γραμματεία και τα πρωτότυπα μουσικά όργανα που η αρχαιολογική  σκαπάνη φέρνει στο φως, αποκαλύπτεται το ψηφιδωτό της μουσικής της ελληνικής αρχαιότητας.


A΄ ΚΥΚΛΟΣ ΣΕΜΙΝΑΡΙΩΝ: Από την αναλογία των αριθμών στην αναλογία των ήχων: Η ευκλείδεια διαίρεση του μονόχορδου

Math_HarmΑπό την αρχαιότητα μάς είναι γνωστό πως η μουσική σχετίζεται με τα μαθηματικά. Όμως, πώς μετριέται η μουσική;  ή τι μετρά; Στον Α΄ κύκλο σεμιναρίων του, ο  μουσικολόγος και ιστορικός των Επιστημών Χρήστος Τερζής παρουσιάζει τη σχετικά άγνωστη πραγματεία Κατατομή κανόνος (300 π.Χ.), που αποδόθηκε στον Ευκλείδη κι όπου για πρώτη φορά συστηματοποιείται η πυθαγόρεια θεωρία για τη μουσική. Με τη χρήση του μονόχορδου[1] οι συμμετέχοντες θα μυηθούν στην πυθαγορική διδασκαλία της μουσικής επιστήμης και θα εμπλακούν σε ζητήματα που απασχόλησαν μαθηματικούς και μουσικούς της ελληνικής αρχαιότητας. Το σεμινάριο απευθύνεται σε εκπαιδευτικούς (φιλολόγους, μαθηματικούς, μουσικούς) αλλά και σε όσους αγαπούν τη φιλοσοφία, ενώ δεν προαπαιτούνται από τους συμμετέχοντες εξειδικευμένες γνώσεις στα μαθηματικά ή τη μουσική.

1ο σεμινάριο: Παρασκευή 23 Ιανουαρίου 2015, 18:30-20:30 (10΄ διάλειμμα)        
Η «κανονική» πραγματεία στο πλαίσιο της πυθαγορικής θεωρίας της μουσικής: Από τον Πυθαγόρα (6ος αι. π.Χ.) έως το Διονύσιο (10ος αι. μ.Χ.)

Η μαθηματική θεωρία της μουσικής, προϊόν μιας εκ των δύο κυρίαρχων μουσικοθεωρητικών Σχολών της ελληνικής αρχαιότητας, ξεκίνησε ως κλάδος της πυθαγόρειας φιλοσοφίας και εξελίχθηκε ως ένα από τα τέσσερα πεδία της μαθηματικής επιστήμης μέχρι το Βυζάντιο. Με αφορμή την ιστορική διαδρομή της μαθηματικής αρμονικής και την παρουσίαση του περιεχομένου της, οι συμμετέχοντες θα εξοικειωθούν στην αρχαιοελληνική ορολογία για τα μουσικά διαστήματα αφενός, κι αφετέρου θα εμβαθύνουν στα είδη των αριθμητικών λόγων και τις ιδιότητές τους.

2ο σεμινάριο: Παρασκευή 30 Ιανουαρίου 2015, 18:30-20:30 (10΄ διάλειμμα)        
Ευκλείδεια Κατατομή κανόνος: Εισαγωγή, θεωρήματα 1-9

Το ενδιαφέρον εστιάζεται στην ευκλείδεια Κατατομή. Μετά την παρουσίαση της παράδοσης της πραγματείας αλλά και την τεκμηρίωση της χρονολόγησης και της πατρότητάς της, αναλύουμε την εισαγωγή του έργου, που, στην ουσία, συνοψίζει την ακουστική θεωρία όπως αυτή διαμορφώθηκε στα τέλη του 4ου αι. π.Χ. Πάνω σε αυτό το θεωρητικό υπόβαθρο ο συγγραφέας διατυπώνει και αποδεικνύει τα θεωρήματα για τις μαθηματικές ιδιότητες που φέρουν τα μεγέθη των μουσικών διαστημάτων.

3ο σεμινάριο: Παρασκευή 6 Φεβρουαρίου 2015, 18:30-20:30 (10΄ διάλειμμα)       
Ευκλείδεια Κατατομή κανόνος: θεωρήματα 10-18 

Σειρά έχει η παρουσίαση και η απόδειξη των ακουστικών θεωρημάτων που βασίζεται στις ιδιότητες των αριθμητικών λόγων με τους οποίους τα μουσικά διαστήματα εκφράζονται, στο πλαίσιο του αρχαιοελληνικού μουσικοθεωρητικού συστήματος. Οι μαθηματικές αποδείξεις αλλά και η γεωμετρική εφαρμογή τους στο μονόχορδο παρουσιάζονται με την ενεργή συμμετοχή του κοινού.

4ο σεμινάριο-εργαστήριο: Παρασκευή 13 Φεβρουαρίου 2015, 18:30-20:30 (10΄ διάλειμμα)[2] 
Ευκλείδεια Κατατομή κανόνος: η διαίρεση του κανόνα  

Έχοντας αποδείξει τις ιδιότητες που φέρουν τα μεγέθη των μουσικών διαστημάτων είμαστε πλέον έτοιμοι να χαράξουμε τα σημεία που αποδίδουν έναν προς έναν τους φθόγγους της κλίμακας σε έκταση δύο οκτάβων. Κρατάμε μόνο μολύβι, κανόνα και διαβήτη. Ακολουθούμε τις οδηγίες του τελευταίου κεφαλαίου της Κατατομῆς. Θα τα καταφέρουμε;


Περισσότερες πληροφορίες δίδονται στον ιστότοπο του Μουσείου Ηρακλειδών ή στο facebook-logo-transparent


[1] Το μονόχορδο ή αρμονικός κανών ήταν ένας χάρακας κατά μήκος του οποίου και πάνω από αυτόν είχε προσαρτηθεί τεντωμένη χορδή. Ανάμεσα στο χάρακα και τη χορδή, κινούμενος καβαλάρης μετέβαλλε το μήκος της δονούμενης χορδής. Οι αρχαίοι φιλόσοφοι –και πρώτος, σύμφωνα με την παράδοση, ο Πυθαγόρας– είχαν παρατηρήσει ότι τα τονικά ύψη των παραγόμενων φθόγγων εξαρτιόνταν από τα μήκη των παλλόμενων τμημάτων της χορδής. Ο κανών ήταν ήδη γνωστός στο Αιγαίο και τη Μικρά Ασία γύρω στα 300 π.Χ., ο πρώτος, ωστόσο, που αποδεδειγμένα τον χρησιμοποίησε ως επιδεικτικό όργανο της αρμονικής επιστήμης ήταν πιθανότατα ο ευκλείδειος συγγραφέας της Κατατομής κανόνος.

[2] Για τη συμμετοχή στο 4ο Σεμινάριο-Εργαστήριο, είναι απαραίτητη η παρακολούθηση των προηγούμενων τριών σεμιναρίων.

Εκπαιδευτικά προγράμματα Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής στο Ίδρυμα Αικατερίνης Λασκαρίδη

Από τον Οκτώβριο του 2014, δύο ανανεωμένα εκπαιδευτικά προγράμματα για την ελληνική μουσική της Αρχαιότητας (ένα για στις δύο τελευταίες τάξεις του Δημοτικού [Ε και Στ] και ένα για το Γυμνάσιο) εντάσσονται στις εκπαιδευτικές δράσεις του Ιδρύματος Αικατερίνης Λασκαρίδη. Την εκπαίδευση διεξάγει ο κ. Χρήστος Τερζής, διδάκτωρ και επιστημονικός συνεργάτης του Πανεπιστημίου Αθηνών και Ειδικός … Συνέχεια ανάγνωσης

Οργανολογική μελέτη των μουσικών ευρημάτων από τον Τάφο του Μουσικού στη Δάφνη της Αττικής

33Δημοσιεύθηκε εργασία του Στέλιου Ψαρουδάκη (Επ. Καθηγητή στο Τμήμα Μουσικών Σπουδών του ΕΚΠΑ) και του Χρήστου Τερζή (αρχαιομουσικολόγου, μεταδιδακτορικού ερευνητή του ΕΚΠΑ)  με τίτλο «Οργανολογική μελέτη και ανακατασκευή των μουσικών ευρημάτων (χέλυς-αυλός-άρπα) από τον Τάφο του Μουσικού στη Δάφνη της Αττικής. Η εργασία εκπονήθηκε στο πλαίσιο του Προγράμματος Μελετών 2013 του Ιδρύματος Ι. Λάτση.

 

Δείτε τη στους παρακάτω συνδέσμους:

Μελέτη: σύνοψη

(περισσότερα…)

Εκπαιδευτικά προγράμματα Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής τώρα στο Πανεπιστήμιο Αθηνών

Ανακοινώνεται ότι τα εκπαιδευτικά μας προγράμματα συνεχίζονται και κατά το σχολικό έτος 2014-15 να παρέχονται στους μαθητές των σχολείων της Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης από τη Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών, μέσω του προγράμματος Ελληνική Γραφή και Μουσική της Αρχαιότητας.

Τα εκπαιδευτικά προγράμματα διάρκειας 75 λεπτών, διεξάγονται σε ομάδες έως 60 μαθητών, είτε στη Φιλοσοφική banner-homeΣχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών (σε κατάλληλα διαμορφωμένο προς το σκοπό χώρο), είτε στο χώρο του Σχολείου. Για πρώτη φορά στην Ελλάδα, συλλογή από επιστημονικά τεκμηριωμένες ανακατασκευές αρχαίων μουσικών οργάνων σε συνδυασμό με την προβολή ψηφιακά επεξεργασμένου οπτικού και ηχητικού υλικού, συνθέτουν ένα μοναδικό σκηνικό βιωματικής διδασκαλίας, κατάλληλο για την ευχάριστη και δημιουργική συμμετοχή των μαθητών.

Στους παρακάτω συνδέσμους δίδονται αναλυτικές πληροφορίες:

1. Εκπαιδευτικά προγράμματα για την Αρχαία Ελληνική Μουσική

(επικοινωνία: Δρ. Χρήστος Τερζής τηλ. 6979765540, email: agm[at]phil.uoa[dot]gr)

2. Δελτίο πρακτικών πληροφοριών

Διονυσίου, Τέχνη Μουσική – Βιβλιοπαρουσίαση

Τερζής, Χρήστος (2010) Διονυσίου <Τέχνη Μουσική>. Εισαγωγή – Κείμενο – Μετάφραση – Σχόλια. Κριτική έκδοση. (Βιβλιοθήκη Α. Μανούση, 11). Αθήνα: Κέντρον Ερεύνης της Ελ­ληνι­κής και Λατινικής Γραμματείας της Ακαδημίας Αθηνών. Σελ. xxvi + 194* + 317. ISBN: 978-960-404-175-6. Τιμή: 38€

Εισαγωγικά

ΔΙΟΝΥΣΙΟΥ ΤΕΧΝΗ ΜΟΥΣΙΚΗΤο ανωτέρω πόνημα αποτελεί κριτική έκδοση μίας πραγματείας με αντικείμενο την «κανονική θεωρία» της αρχαίας ελληνικής αρμονικής επιστήμης (όπως αποδεικνύεται), με τίτλο <Τέχνη μουσική>. Η πραγματεία διασώζεται σε 23 χειρόγραφα (τέλη 12ου-16ος αἰώνας), την συνέγραψε κάποιος ονόματι Διονύσιος (όπως αποδεικνύεται) τον 10ο αιώνα (όπως αποδεικνύεται) και την αφιέρωσε στον αυτοκράτορα Κωνσταντίνο Ζ΄ τον Πορφυρογέννητο. Η έκδοση του εν λόγω κειμένου συνοδεύεται από κριτικό υπόμνημα, κριτικές παρατηρήσεις, νεοελληνική μετάφραση, ερμηνευτικό σχολιασμό, προλεγόμενα, ευρετήρια (verborum, nominum antiquorum, scriptorum, locorum, auctorum recentiorum), επεξηγηματικούς πίνακες και βιβλιογραφικό κατάλογο.

Ιστορικό της μελέτης της εν λόγω πραγματείας  (περισσότερα…)

Τὰ μουσικὰ εὑρήματα ἀπὸ τὸν «Τάφο τοῦ Ποιητῆ» καὶ ἡ ἑρμηνεία τους

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής - © Στάθης Μαμαλάκης

Στιγμιότυπο από την εκδήλωση στο Μέγαρο Μουσικής – © Στάθης Μαμαλάκης

Tην Τετάρτη 14 Νοεμβρίου 2012, το ελληνικό κοινό παρακολούθησε στο Μέγαρο Μουσικής την παρουσίαση των ευρημάτων του «Τάφου του ποιητή». Πρόκειται για μια μείζονος σημασίας αρχαιολογική ανακάλυψη της Κλασικής Εποχής που έγινε πριν από 30 περίπου χρόνια στην Δάφνη Αττικής. Η παρουσίαση πραγματοποιήθηκε στο πλαίσιο των εκδηλώσεων του Megaron Plus υπό την αιγίδα των Τμημάτων Ιστορίας, Αρχαιολογίας και Μουσικών Σπουδών της Φιλοσοφικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών. Συμμετείχαν οι: Ευτυχία Λυγκούρη-Τόλια, Αρχαιολόγος, πρώην Προϊσταμένη ΚΣΤ΄ Εφορείας Προϊστορικών και Κλασικών Αρχαιοτήτων, Έγκερτ Πέλμαν, Ομότιμος Καθηγητής του Πανεπιστημίου του Έρλανγκεν και Αντεπιστέλλον Μέλος της Ακαδημίας Αθηνών, Mάρτιν Γουέστ, Ερευνητής Καθηγητής του Πανεπιστημίου της Οξφόρδης και Εταίρος της Ακαδημίας Αθηνών, Στέλιος Ψαρουδάκης, Επίκουρος Καθηγητής της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών (Τομέας Ιστορικής & Συστηματικής Μουσικολογίας) του Πανεπιστημίου Αθηνών και Χρήστος Τερζής, Διδάκτωρ της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής του Τμήματος Μουσικών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αθηνών. Οι ομιλητές, μέσα από τα πορίσματα των μελετών τους, ανέδειξαν την αξία των ευρημάτων του «Τάφου του ποιητή» για την ιστορία της μουσικής του τόπου μας. Την εκδήλωση επιμελήθηκαν οι Στέλιος Ψαρουδάκης και Χρήστος Τερζής. Οι ομιλίες μαγνητοσκοπήθηκαν και προβάλλονται από τον ιστοχώρο του Ιδρύματος Μποδοσάκη.

ΠΕΙΡΑΜΑΤΙΚΗ ΑΡΧΑΙΟΜΟΥΣΙΚΟΛΟΓΙΑ: ΕΡΓΟ ΕΡΜΗΣ

Πρόσκληση εκδήλωσης ενδιαφέροντος

για την επιλογή 12 σπουδαστών, πτυχιούχων ΑΕΙ/ΤΕΙ ανεξαρτήτως κλάδου.

Προσοχή! Δόθηκε παράταση για την υποβολή των αιτήσεων: Αιτήσεις δεκτές έως 25 Σεπτεμβρίου 2016


intruments_diss.

Πληροφορίες, Κείμενο πρόσκλησης, Έντυπο αίτησης:

http://speech.di.uoa.gr/HERMES/index.php/el-gr/greek-announcements

Επικοινωνία: hermes@di.uoa.gr

Ο ΕΡΜΗΣ στο Facebook: https://www.facebook.com/HermesMAP/

Organological study and physical reconstruction of the musical finds (chelys – aulos – harp) from the «Tomb of the Poet» – Daphne, Athens

Faculty of Music Studies, National and Kapodistrian University of Athens (EKPA)

Coordinator:

Stelios Psaroudakes, Assistant Professor in Ancient Greek Music, Faculty of Music Studies, National and Kapodistrian University of Athens

Project Member:

Christos Terzis, PhD, National and Kapodistrian University of Athens / Independent Researcher

Latsis_LogoIn spring 1981, in the area of Daphne (33 Olgas St.), during a rescue excavation, carried out by the archaeologist Angelos Liangouras, two adjacent graves were discovered. One of them contained a skeleton and four white-ground lekythoi. The other grave was richly adorned with parts of a papyrus roll, a polyptych, writing utensils and three musical instruments. The complete content of the two graves is currently on permanent exhibition in a special show case at the Archaeological Museum of Peiraias. The two burials have been dated as the Classical period, ca. 430 BC. The find has been regarded as one of special significance, as it comprises a ‘closed system’ on the one hand, while, on the other, it affords unique information on both the writing practice and the music of the Classical period. With the permission of the 26thEphorate of Prehistoric and Classical Antiquities, the team has undertaken the study and publication of the three musical instruments (harp, lyre, aulos). Because of the uniqueness of the instruments, the aforementioned organological study will include physical modeling and the creation of exact replicas of the instruments.

The project of reconstructing and experimenting with the three Daphne instruments was divided into several ‘fronts’: a) study of the remains of the instruments at the Peiraias Museum (measurements, photographs, digital microscopic examination), and of the Excavation Archive at the National Museum; b) comparative study of all extant analogous instruments (lyres and auloi); c) study of the ancient literary and iconographic sources for relevant organological information (especially the iconography of the trigonon); d) study of the relevant international bibliography; e) purchase of tools and materials for the reconstructions of the instruments; f) experimenting with the replicas, in order to investigate aspects of tuning and playing techniques; g) composing an essay for each instrument, with an analytical exposition of the research process and conclusions; h) use of the replicas in our running educational programmes for elementary and high schools of this country.

Daphne Chelys (type of lyre)

Daphne (Wooden) aulos

Daphne Trigonos (type of harp)

Δες τους αρχαίους συγγραφείς αλλιώς

…Ο ΦΙΛΟΛΟΓΟΣ ΩΣ DETECTIVE  

Καθένας μας προσεγγίζει τα κείμενα των αρχαίων Ελλήνων συγγραφέων, μέσα απ΄ τις εκδόσεις, τις μεταφράσεις και το σχολιασμό τους. Ποια είναι, ωστόσο, η μέθοδος που οδηγεί στη δημιουργία μιας έκδοσης; Ποιος ο ρόλος του εκδότη και κριτικού των κειμένων; Είναι, πραγματικά «δια χειρός» του αρχαίου συγγραφέα το κείμενο της έκδοσης που έχουμε μπροστά μας; Πώς διαβάζουμε μια κριτική έκδοση; και κυρίως, πώς παράγεται η κριτική έκδοση ενός αρχαίου κειμένου;

Μέσα από τέσσερα νέα μαθήματα (και σε συνέχεια του Α΄ κύκλου σεμιναρίων του Συλλαμβάνοντας τους ήχους όπως παλιά), ο μουσικολόγος και ιστορικός των Επιστημών Χρήστος Τερζής θα αναφερθεί στην αναγκαιότητα  (ή μη) της παραγωγής των κριτικών εκδόσεων, τη μέθοδο δημιουργίας μιας κριτικής έκδοσης και ασφαλώς την προσέγγισή της από τον απαιτητικό αναγνώστη.

Ένα εργαστηριακό μάθημα, ιδιαιτέρως ωφέλιμο σε φιλόλογους εκπαιδευτικούς και μελετητές της αρχαιοελληνικής γραμματείας.

1ο σεμινάριο: Παρασκευή 27 Φεβρουαρίου 2015 
Κείμενα αρχαίων συγγραφέων: σε ποια κατάσταση μας παραδόθηκαν; Μπορούμε να τα αποκαταστήσουμε;

2ο σεμινάριο: Παρασκευή 6 Μαρτίου 2015
Κριτική θεώρηση των πηγών κατά Laahmann και Maas – Όταν το λάθος μετασχηματίζεται σε πολύτιμο στοιχείο του κριτικού.

3ο σεμινάριο: Παρασκευή  13 Μαρτίου 2015
Εφαρμογή της στεμματικής μεθόδου σε μικρό εύληπτο κείμενο που η χειρόγραφη παράδοση διέσωσε σε οκτώ διαφορετικές εκδοχές.

4ο σεμινάριο: Παρασκευή 20 Μαρτίου 2015
Αποκατάσταση του κειμένου, σύνταξη του κριτικού υπομνήματος.

Μουσείο Ηρακλειδών – Ηρακλειδών 16, 118 51 Θησείο
Τ: 210 34 61 981

Για περισσότερες πληροφορίες πατήστε εδώ.

Ανασυνθέτοντας τον Ομηρικό ήχο: Ιλιάδος, Ραψωδία Α’

Ο πολιτιστικός και επιμορφωτικός σύλλογος ΜΙΤΟΣ παρουσιάζει την Δευτέρα 16η Φεβρουαρίου 2015, ώρα 18.00, στην αίθουσα εκδηλώσεων της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας την Α΄ Ραψωδία της Ιλιάδας του Ομήρου στην μορφή του θεατρικού αναλογίου. Την εκδήλωση θα προλογίσει ο Πρόεδρος της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας, ακαδημαϊκός καθ. Επαμεινώνδας Σπηλιωτόπουλος. Layout 1 Για πρώτη φορά στην Ελλάδα το ομηρικό κείμενο ζωντανεύει στο σήμερα μέσα απ’ την ανασύνθεση της έμμετρης προσωδιακής απαγγελίας του δακτυλικού εξάμετρου. Πειραματικές προσεγγίσεις σε πανεπιστήμια του εξωτερικού, αλλά και στην Ελλάδα, κατέδειξαν ότι η προσωδία του αρχαίου λόγου καθόριζε τον επιτονισμό και συνέθετε το μέτρο του. Ο τρόπος της εκφοράς του απαγγελλόμενου λόγου φαίνεται να αναπτύχθηκε έτσι, ώστε η παραστατική διάσταση του έργου να προβάλλεται ισότιμα αλλά και να υποστηρίζει τη λογοτεχνική του συγκρότηση.

Μέσα από τη σύγχρονη και λιτή αισθητική που τη χαρακτηρίζει, η Μαριάννα Λαμπίρη, αναλαμβάνοντας τη σκηνοθετική επιμέλεια της παράστασης, μετασχηματίζει την προσωδία του ομηρικού εξάμετρου σε κώδικα που ξεκλειδώνει –αλόγως– το θυμικό του θεατή και το μεταπλάθει σε έδαφος γόνιμο που υποδέχεται –ελλόγως– το ποιητικό κείμενο ως φορέα του περιεχομένου. Ο Ιωάννης Στρατάκης, συνέλαβε την ιδέα και, αφού μελέτησε τις μαρτυρίες των αρχαίων γραμματικών, μας παρουσιάζει, σε συνεργασία με την Ιφιγένεια Σπηλιωτοπούλου, μια σαφή εκδοχή του ομηρικού ήχου, που στοχεύει στην ανάδειξη της επικής ποίησης ως παραστατικού καλλιτεχνικού είδους -προς τέρψιν ψυχικήν τε και πνευματικήν, όχι ως είδους λογοτεχνικού με αποκλειστικά ηθικό και διδακτικό περιεχόμενο. Ο διδάκτωρ της Αρχαίας Ελληνικής Μουσικής Χρήστος Τερζής προσέθεσε σύντομες πρωτότυπες μελωδίες και τρία τραγούδια –αποδίδονται ζωντανά σε ανακατασκευασμένη από τον ίδιο αρχαιοελληνική λύρα– που μαζί με τις διακριτικές πινελιές του τυμπάνου από την Ιφιγένεια, συντελούν στην αρμονική διευθέτηση των ενεργειών που φέρουν οι χαρακτήρες μεταξύ των σκηνών. Την ενδυματολογική επιμέλεια ανέλαβε η Ιωάννα Τιμοθεάδου, ενώ τους φωτισμούς σχεδίασε η Ελευθερία Ντεκώ.

Ανασυνθέτοντας τον Ομηρικό ήχο: Ιλιάδος, Ραψωδία Α’ (βίντεο διάρκειας 1 λεπτού) Δευτέρα 16η Φεβρουαρίου 2015, ώρα 18.00 Αίθουσα εκδηλώσεων της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας, Πανεπιστημίου 22, Αθήνα

Γενική Είσοδος, 10€ Πολιτιστικός και επιμορφωτικός σύλλογος ΜΙΤΟΣ
www.mitosculture.gr – mitos@mitosculture.gr
Πρόσωπο επικοινωνίας: κα Ελένη Βερναρδάκη (κιν. 697.200.47.55)

Melody of the Nemesis’ Hymn played on a replica of the Koilē (2nd Ct BC) side-flute

Ύμνος εις Νέμεσιν, Μεσομήδους. Απόδοση στην ανακατασκευή του πλαγίαυλου της Αυλητρίδας από τον Τάφο 22/108 του παρόδιου νεκροταφείου της Κοίλης.

Ανακατασκευή πλαγιαύλου/απόδοση μέλους: Χρ. Τερζής

Εδώ η τεκμηρίωση της ανακατασκευής και η ακουστική μελέτη του ευρήματος.

Αρέσει σε %d bloggers: